القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية: الحب المتجاهل🌙🌏

الكاتبة : sama
مقدمه: هذه الحياة مجرد فترة عابرة، مجرد امتحان يجب ان نجتازه لاتحزن مهما حدث اليك، ف بعد المطر ياتي قوس قزح وبعد العاصفة الشمس تشرق، حتي علي الايام الغائمة الشمس لاتزال مشرقة، غدا هو يوم جديد يوم افضل لا تستسلم ابدا مهما حدث ومهما واجهت فانت قوي، حياتك هب رسالة للعالم تأكد ان رسالتك ملهمة، تأكد ان حياتك مليئة بالشغف، حياتك هدية لن تحصل عليها مرة اخري، هدية بدون ضمانات، اصنع معظم هديتك، اذهب باحلامك بعيدا وجازف لتحققها..

ابطال الرواية:
 ليلا: بنت ذو جمال ملائكي يخطف القلوب، محجه لبسها محتشم تدرس في كلية تجارة انجليزي الدفعة الثانية امها واختها سر سعادتها.
مليكة: اخت ليلا وتشبها كثيرا وتعتبر ليلا مصدر الهامها وقدوتها في الصف الثالث الثانوي .
محمود توفيق رشوان: والد ليلا وسنعرف حكايته من
 الاحداث.
الحجه خديجه: والدة ليلا وهي امراة حنونه ذات وجه بشوش متفائلة دائمة.
تغريد:صديقة ليلا المقربة وهي بنت تملك جمالا محببا تحب الحياة تجعل من حولها سعيد..
احمد ياسر الشريف:اخو تغريد وهووشاب في اواخر العقد الثاني له ذو ملامح قاسية وبالرغم من ذلك فهو شاب آت من الخيال مثل يعمل في شركة والده لتنظيم الحفلات
مالك:الاخ الصغير لتغريد شاب هادئ يحب دراسته وهو في كلية هندسة الدفعة الثالثة.
باقي الشخصيات هنعرفها مع الاحداث...
(....... البداية........)
تشرق الشمس لتعلن وجود يوم جديد وتقوم ليلا لتتوضئ وتصلي الظهر وتيقظ مليكة ووالدتها للصلاة معا..
ليلا:موكا اصحي يابا اخلصي يازفتته.
مليكة:حاضر يااست في اي روحي صحي ماما ولفي لفة وتعالي صحيني.
ليلا:لا والله طيب استني عليا.
مليكة:لالا خلاص قومت اهو انا فالحمام اصلا بتوضي.
ويجي صوت من برا: في اي يابنات عاملين دوشة ليه ع الصبح..
مليكة تنط من علي السرير لتخرج من الغرفة:الحقيقي يادودو بنتك بتعذبني.
تاتي ليلا وتقول:مش هتبطلي بكش ابدا روحي صلي يلا وبعدها نحصر الفطار ورايا مواعييد.
مليكة: حاصر ياست المهمة.
ولتذهب كلا منهم للصلاة ثم يجتمعن ع طاولة الطعام..
ع طاولة الطعام تقول ليلا بشئ من الرهبة: انهاردة اول يوم ف السنه الجديدة ادعولي ربنا يوفقني.
مليكة:ان شاء الله خير يالولا متخافيش ربنا معانا ديما،انا هقوم البس بسرعه عشان الحق اعدي ع مريم ونروح الدرس..(مريم صديقة مليكة من الحضانة وبيحبوا بعض جداا)
خديجة:متخافيش يابنتي خلي عندك ثقة ف ربنا انه مش هسيبنا.
ليلا:بس ياماما بابا بقاله كتير مبيبعتش فلوس والدعب بتاعك اللي بعتيه فلوسه قربت تخلص هنعمل اي لازم ادور ع شغل.
خديجه:شغل اي بس وهتعملي اي فكليتك.
ليلا:متقلقيش ياست الكل ان شاء الله ربنا هيحلها هقوم البس انا كمان.
خديجه:ربنا يعينك يانور عيني ويقويكي وينورلك طريقك ويرزقك ابن الحلا،حسبي الله ونعمه الوكيل فيك يامحمود معذب بناتك وسايبنا وعايش حياتك.
مليكةبعد ان انتهت: ماما انا خلصت ونازلة عايزة حاجه اجبهالك وانا راجعه.
خديجه:لا تسلميلي ياضنايا خلي بالك ممن نفسك بس ومتتاخريش برا وسلميلي ع مريم
مليكة: حاضر يادودو ياعسل انت يلا سلام..
ليلا انتهت ايضا وقالت:وانا كمان نازلة ياماما عايزة حاجه.
خديجه:عايزة سلامتك خلي بالك من نفسك انتي كمان تغريد جاتلك ولا هتقابليها ف الجامعه؟؟.
ليلا:هي واقفة تحت البيت يلحجه من بدري هتقتلني
خديجه:ههههههه يديمكم لبعض ياحبيبتي مع السلامة
ليلا:ف رعاية الله ياامي.
في مكان اخر وبالاخص منزل عائلة الشريف يعود احمد بعد منتصف الليل وهو سكران ليجد والده جالس في انتظاره ليقول له الحج ياسر:كنت فين لحد دلوقتي يابيه
احمد بتاافف:كنت مع صحابي ليه في حاجه.
ياسر:هتفضل كده لحد امتا يابني ارجع احمد بتاع زمان بقا ده كله عشان واحده متستاهلكش.
احمد شاح بوجهه بعيدا بعدما بدا عليه الالم:مش انا اللي واحده تكسرني يابابا كلهم زي بعض كلهم خاينين،عن اذنك هطلع انام تصبح ع خير.
ياسر:وانت من اهل الخير،ربنا يصلحلك حالك ويرزقك ببنت الحلال الي تصونك.(ياسر والد احمد يحب اولاده كثيرا ويخاف عليهم من الهواء الطائر رجل طيب ذو قلب رحيم).
ف الصباح يستيقظ احمد وهو يشعر بالم شديد في راسه لياخذ حماما سريعا ويرتدي ملابسه لينزل الشركة.
يقوم مالك لييقظ تغريد لتؤدي فرضها جمعا مع والديهما وبعد الانتهاء جلسوا ع الطاولة لتناول الافطار وانهت تغريد فطارها وقامت لتقبل يد ابيها وامها وتودعهما مع مالك،ليصلها مالك امام منزل ليلا ولاول مرة يري مالك فتاه جميلة تشبه الملاك في حجابها وحيائها  هي مثل باقي الفتيات ولكن اختلفت في نظره كثيرا، كانت تخرج من باب المنزل وتسلم ع تغريد وتودعها،هذه الفتاه قد سحرت مالك.
تغريد تلتف للخلف لتجد مالك كمان هو تذهب اليه وتقول:مين شاغلك ياجميل
مالك:بسم الله الرحمن الرحيم بيطلعوا امتا دول امشي يابت ولا استني مين اللي كنتي واقفة معاها دي..

 part 1 انتظروا part 2
#samaka 🌏🌙💙
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

;